Trobem 5 conceptes:
QUALITAT:
- És la propietat, l'atribut, les característiques que tenen els objectius.
- Es descobreix a través de la manipulació i l'experimentació sensorial.
- Algunes qualitats són: color, temperatura, gruix, textura
- L'escola ha d'oferir una gran varietat de materials didàctics, quotidians i d'elaboració pròpia o extres de la natura.
QUANTITAT:
Les activitats que podem realitzar són les següents:
- Joc heurístic- Repartir material- Desar o buidar un recipient- Als racons- A l'hora de dinar
NOMBRE:
Per treballar aquest concepte es poden fer les següents activitats:
- Fer classificacions qualitatives i quantitatives.- Intentar que trobin un criteri quantitatiu de classificació.- Acostar-s'hi, corregir-ho, verbalitzar-ho i usar suport visual.
MESURA:
S'adquireix posteriorment al del nombre, perquè implica comprar dues quantitats d'una mateixa magnitud, en la qual, una es pren arbitràriament com a unitat.
L'infant arpen a manipular i experimentar a través dels sentits, però aquests a vegades enganyen i calen criteris o principis.
Les nocions bàsiques són:
ESPAI:- De longitud- De superfície- De volum- De pes
Tots els conceptes d'espai van relacionats amb l'esquema corporal i la motricitat.
Utilitzem les següents dimensions:
- A dalt / a baix- Al davant / al darrere- A un costat / a l'altre
TEMPS:
Als tres anys l'infant té la necessitat de calcular el temps, per saber quan de temps necessita per fer una activitat. En aquest sentit, haurà d'activar un procés sensorial auditiu o visual per controlar-ho.
A mesura que s'interioritza el concepte de temps, anirem introduint altres conceptes com lent/ràpid i que aquests estan relacionats amb l'espai.
Per treballar aspectes temporals podem fer servir algunes activitats:
- Saludar segons el moment.
- Diferenciar el dia i la nit.
- Triar una activitat i verbalitzar quan es fa.
- Verbalitzar les accions presents i evocar-ne de passades o futures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada