dimecres, 28 de maig del 2014

Conceptes logico-matemàtics

Trobem 5 conceptes: 

QUALITAT: 
- És la propietat, l'atribut, les característiques que tenen els objectius. 
- Es descobreix a través de la manipulació i l'experimentació sensorial.
- Algunes qualitats són: color, temperatura, gruix, textura
- L'escola ha d'oferir una gran varietat de materials didàctics, quotidians i d'elaboració pròpia o extres de la natura. 

QUANTITAT:
Les activitats que podem realitzar són les següents: 
- Joc heurístic
- Repartir material
- Desar o buidar un recipient
- Als racons
- A l'hora de dinar

Alguns dels conceptes que es treballen són: molt-poc, una mica, dos, tres.... 

NOMBRE: 
Per treballar aquest concepte es poden fer les següents activitats:
- Fer classificacions qualitatives i quantitatives.
- Intentar que trobin un criteri quantitatiu de classificació.
- Acostar-s'hi, corregir-ho, verbalitzar-ho i usar suport visual.

MESURA: 
S'adquireix posteriorment al del nombre, perquè implica comprar dues quantitats d'una mateixa magnitud, en la qual, una es pren arbitràriament com a unitat.
L'infant arpen a manipular i experimentar a través dels sentits, però aquests a vegades enganyen i calen criteris o principis. 

Les nocions bàsiques són: 
- De longitud
- De superfície
- De volum
- De pes

ESPAI:
Tots els conceptes d'espai van relacionats amb l'esquema corporal i la motricitat. 

Utilitzem les següents dimensions: 
- A dalt / a baix
- Al davant / al darrere
- A un costat / a l'altre 

TEMPS:
Als tres anys l'infant té la necessitat de calcular el temps, per saber quan de temps necessita per fer una activitat. En aquest sentit, haurà d'activar un procés sensorial auditiu o visual per controlar-ho.  

A mesura que s'interioritza el concepte de temps, anirem introduint altres conceptes com lent/ràpid i que aquests estan relacionats amb l'espai.

Per treballar aspectes temporals podem fer servir algunes activitats: 
- Saludar segons el moment.
- Diferenciar el dia i la nit.
- Triar una activitat i verbalitzar quan es fa.
- Verbalitzar les accions presents i evocar-ne de passades o futures. 

                                  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada